Børn elsker at bevæge sig og lege, og kan de ting kombineres med læring, så har man fat i noget. Og det er faktisk præcis hvad en 5.klasse gør.

“Koordinatsystemet i bevægelse” hedder det. På Læring med kroppen forrest kan man således læse om en 5.klasse, der arbejder med koordinatsystemet samtidig med at der bliver leget og bevæget sig.

Der bliver afsat koordinatsæt , konstrueret figurer, spejling, drejninger, radius, diameter og arbejdet med liniære linjer, skæringspunkter og funktioner. Der bliver brugt kridt og kegler til at konstruere koordinatsystemet.

Efter instruktion laver eleverne opgaver til hinanden i grupper med 4 elever. Sjov, glæde og læring med kroppen forrest.

Idrætsforening + Skole = Nye medlemmer
Der findes allerede masser af samarbejder mellem idrætsforeninger og skoler rundt omkring i landet, og når de to ting kombineres, så bliver det rigtigt stærkt. Idrætsforeningerne kan på mange måder implementere deres egen idrætsgren i skolens forskellige fag, hvilket gør børnene opmærksomme på jeres idrætsforening, introducerer dem for jeres idrætsgren samtidig med at det potentielt kan give nye medlemmer.

Idrætstræner bruger legen som redskab til faglig fordybelse
Sofia er træner i Idrætsprojektet, som er et tilbud i Københavns Kommunes Socialforvaltning, hvor målet er at bygge bro til fritidsliv, skole, uddannelse og beskæftigelse i samarbejde med børn, unge og voksne. Hun bruger blandt andet idrætten, som et redskab til faglig fordybelse.

– Når jeg som træner er med i klassen, forsøger jeg altid at være det positive indspark i hverdagen. Tæt samarbejde og god kommunikation med lærerteamet er klart noget af det vigtigste for et vellykket samarbejde på alle skoler, jeg kommer på. Som træner i Idrætsprojektet er jeg altid omstillingsparat og kan se, hvornår jeg skal være supporter i forhold til faglig fordybelse eller at tage en elevgruppe med udenfor og lave sjove aktiviteter. Det kan være alt fra at lære at lave en vejrmølle til at lege røver og soldater, siger hun til Idrætsprojektets Facebook-side, og fortæller videre.

– Legen bliver også brugt som redskab, når der er faglig fordybelse og jeg oplever altid et stort engagement fra både de børn, vi samarbejder med og samarbejdspartnerne. Udover det har jeg også stort fokus på den enkelte klasses fællesskab, da vi ved at god trivsel, skaber det bedste læringsrum. Jeg brænder for mit arbejde i Idrætsprojektet og prøver så vidt muligt altid at skabe god energi og give min glæde videre, slutter hun.

Du kan se en lille video herunder, hvor børnene lærer og leger.