Forsvinder medlemmerne, savner I frivillige, eller mangler I sponsorer? Hvis I kan sige ja til et eller flere af de nævnte ting, så står jeres forening nok på det man kalder en brændende platform. Det er med andre ord tid til at handle, gøre noget, så jeres forening kan fortsætte dens eksistens.

“En brændende platform” er et udtryk for at det nødvendigt at gøre noget andet, end det som I hidtil har gjort, for at overleve.

Og den fortælling kan du bruge, når du skal motivere andre til at gøre noget anderledes. Bare sætningen, den brændende platform, visualiserer, at der er noget der ikke er godt.

 

FORESTIL DIG AT VÆRE PÅ EN BRÆNDENDE PLATFORM. DET ER IKKE RART. DU ER NØDT TIL AT GØRE NOGET FOR AT OVERLEVE. DET VÆRSTE, DU KAN GØRE, ER IKKE AT GØRE NOGET, FOR SÅ LIDER DU MED SIKKERHED EN LANGSOM DØD. DET SAMME PRINCIP KAN OVERFØRES TIL FORENINGSLIVET

 

Det mener organisationspsykolog Janne Skakon, der har rådgivet om brændende platforme i 14 år, og derfor har stor indsigt i, hvordan man kan bruge situationen, ordene og visualiseringen, til at igangsætte en kritisk tilstand.

Til magasinet Udspil forklarer hun.

“Beskriv den brændende platform. Fortæl hvad I hidtil har gjort, og hvorfor det ikke været tilstrækkeligt. Derfra kan du præsentere løsningerne, der er begrundede i den brændende platform”

På den måde giver du foreningen og medlemmerne et vidensløft. Uden det vidensløft, så er der en stor risiko for, at foreningen bare gør, som den altid har gjort på baggrund af en forkert forestilling om, hvad der er det rigtige.

Organisationspsykologen slår endvidere fast.

“Hvis man starter med at løfte vidensniveauet, så bliver udgangspunktet faktabaseret, og ikke bare noget som vi synes, og så vil det være nemmere at handle anderledes og mere hensigtsmæssigt derefter.”

Den brændende platform kan forklares ud fra følgende punkter:
1. Find ud af, hvad I skal ændre
2. Undersøg, hvorfor de forandringer er nødvendige
3. Involver medlemmerne i, hvordan I fandt frem til det
4. Tegn et billede af, hvad der sker, hvis I ikke ændrer noget, så alle oplever, at forandringen er nødvendig
5. Fokuser på det positive ved ændringen frem for frygten – det skal være mere attraktivt at forandre sig end at lade være
6. Motiver og engager medlemmerne ved at give dem ansvar og gøre dem til en del af forandringen